Witamy na stronie Publicznego Przedszkola w Osieku nad Notecią.

Nawigacja
Aktualnie online
» Gości online: 1

» Użytkowników online: 0

» Łącznie użytkowników: 23
» Najnowszy użytkownik: modacone
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Zegar LCD
Komunikat dla rodziców ,,maluchów"!
Ważne informacje dla rodziców dzieci, które we wrześniu przyjdą po raz pierwszy do przedszkola!


Na dzieci czekamy 1 września w godzinach 7.00 – 8.30 ( najpóźniej do 8.30 bo o tej godzinie jest śniadanie!). W ramach adaptacji dziecka do przedszkola, można w pierwszych dniach pobytu, odbierać dzieci wcześniej! Dzieci, które zapisane są na pobyt całodzienny, leżakować będą w pierwszym tygodniu w ubrankach, bez piżam, słuchając i oglądając bajek.




Jak zapewnić dziecku pomyślny start w przedszkolu ?
Adaptacja
Adaptacja dziecka w przedszkolu może być okresem trudnym i długim zarówno dla dziecka jak i jego rodziców. Aby proces ten przebiegał sprawnie i zgodnie z potrzebami i możliwościami psychofizycznymi dziecka, musi zaistnieć ścisła współpraca między rodzicami a pracownikami przedszkola. Placówka wspólnie z rodzicami odpowiedzialna jest za bez stresowe wprowadzenie dziecka do przedszkola i uczynienie go radosnym przedszkolakiem.


Czy dziecko dojrzało do pójścia do przedszkola?

• Zazwyczaj dzieci osiągają dojrzałość między 3 a 4 rokiem życia.


• Zależy to od ich indywidualnego tempa rozwoju oraz doświadczeń.


• Zdarza się, że najbliższe osoby (mama, babcia) swoim zachowaniem utrudniają dziecku osiągnięcie dojrzałości.


Dziecko dojrzało do pójścia do przedszkola gdy:


• Dobrze znosi nieobecność rodziców.


• Z własnej inicjatywy oddala się od mamy, „nie trzyma się kurczowo jej spódnicy”.


• Potrafi wykonać proste czynności samoobsługowe.


Reakcje dzieci na nowe sytuacje:

• Płacz - w ten sposób emocje znajdują ujście.


• Wycofanie - emocje nie znajdują ujścia, dziecko staje się apatyczne, smutne.


• Pozorna akceptacja.


• Zaburzenia funkcjonowania np.: zaburzenia snu, moczenie nocne, jąkanie.


• Agresja wobec innych dzieci lub dorosłych.


Co może pomóc dziecku?

• Rozmowa z dzieckiem


• „Kawałek domu"- (przytulanka lub inny ważny przedmiot)


• Akceptacja płaczu dziecka


• Zostawianie dziecka u zaufanych osób


• Nauczanie dziecka samoobsługi


• Zabawy w przedszkole


Sposoby przygotowania dziecka do przedszkola

• Czytanie prostych opowiadań o przedszkolu.


• Rozmowy o przedszkolu z dzieckiem, które lubi chodzić do przedszkola.


• Opowiadanie dzieciom jak to było, gdy rodzice chodzili do przedszkola.


• Uświadomienie dziecku zalet przedszkola – nowi koledzy i koleżanki, dużo zabawek, Pani Nauczycielka, która zna ciekawe zabawy, piosenki i wierszyki.


• Wyjaśnienie dziecku, dlaczego powinno chodzić do przedszkola (mama i tata muszą pracować…).


• Wspólne kupowanie odzieży i obuwia do przedszkola.


• Ćwiczenie z dzieckiem samoobsługi.


Wymagania jakie stawia przedszkole w zakresie samoobsługi:

• umiejętność komunikowania potrzeb fizjologicznych,


• umiejętność podciągnięcia majteczek,


• umiejętność korzystania z papieru toaletowego,


• umiejętność mycia rąk i wycierania,


• umiejętność samodzielnego jedzenia (posługiwania się łyżką i widelcem), a także gryzienia,


• umiejętność samodzielnego ubierania się i rozbierania – przynajmniej podejmowania takich prób.



Adaptacja dzieci 3-letnich do warunków przedszkolnych
Drogi Rodzicu!

Twojego malucha czekają poważne zmiany w życiu. Dotychczas mama była zawsze gdzieś blisko, teraz nagle go opuszcza. Maluch musi opuścić rano dom i udać się w obce mu miejsce, w którym jest inne światło, inne zapachy, inne głosy, inne zwyczaje.
To, co nowe i trudne, wcale nie musi być niedobre. Należy dziecko przygotować do takich sytuacji, aby potrafiło sobie z nimi poradzić.


• Opowiedz mu o przedszkolu; co tam się robi, czego się uczy. Nawet dorosły denerwuje się, wchodząc w nowe środowisko, zmieniając pracę, miejsce zamieszkania, poznając nowych ludzi.


• Przygotuj dziecko do rozstania z mamą, tatą zostawiając je na dłużej u babci lub cioci.


• Już w domu ucz samodzielności – samodzielnego jedzenia, mycia rąk, korzystania z toalety, ubierania się i rozbierania. Im dziecko jest bardziej samodzielne, tym łatwiej mu dostosować się do nowych warunków.


• Ubranie dziecka powinno być wygodne i nie może sprawiać kłopotów. Unikaj spodni na szelkach lub z trudnymi do odpięcia guzikami. Rękawy swetra lub bluzki muszą być łatwe do podciągania. Buty i kapcie najlepsze są bez wiązania lub zapinane na rzepy (chyba, że są to buty ortopedyczne, zazwyczaj wiązane).


• Czas pobytu małych dzieci w przedszkolu nie powinien być długi. Jeżeli to możliwe, w pierwszych dniach odbieraj dziecko po obiedzie. Do tak dużej zmiany warto przyzwyczajać powoli. Małe dziecko szybko się męczy, zwłaszcza, kiedy ma dużo wrażeń.


• Uwaga! Nie spóźniaj się z odbieraniem – jeżeli obiecałeś, że przyjdziesz wcześniej, dotrzymaj słowa.


• Pożegnanie powinno odbywać się bez pośpiechu, ale jednocześnie bez zbędnego przedłużania samego momentu rozstania. Nie odprowadzaj dziecka w ostatniej chwili, kiedy zostało Ci tylko piętnaście minut na dojazd do pracy. Maluch powinien mieć trochę czasu na pożegnanie z Tobą.


• Jeśli dziecku trudno się z Tobą rozstać, poproś o pomoc nauczycielkę. Czasem nieuchronne jest przytrzymanie dziecka, które płacze i wyrywa się. Zapewne serce będzie ci się krajało, ale możesz być pewna, że gdy wychowawczyni przytuli dziecko i zapewni je, że mama przyjdzie do przedszkola – łzy szybko obeschną.


• Dziecku będzie raźniej, jeśli weźmie z domu ukochaną przytulankę. Czasami wystarczy, że dziecko będzie miało przy sobie coś, co pachnie mamą, tatą i domem, to stwarza poczucie bezpieczeństwa.


• Dziecko ma prawo płakać. W ten sposób wyraża swój smutek, wyładowuje napięcie, jakie w nim narosło. Jeżeli płacze w domu, w przedszkolu, po prostu przytul je, powiedz, że je bardzo kochasz, że też będziesz za nim tęskniła, (tęsknił), że przyjdziesz po nie zaraz po pracy.


Jedną z najważniejszych rzeczy, które powinnaś robić nie tylko wtedy, gdy dziecko idzie do przedszkola, ale wtedy w sposób szczególny, to jak najczęstsze zapewnianie go o Twojej miłości. Jedną z podstawowych potrzeb człowieka jest potrzeba bezpieczeństwa, a zaraz za nią przynależności i miłości. Te potrzeby mogą być w niedostatecznym stopniu zaspokajane, zwłaszcza, gdy dziecko większość dnia przebywa w przedszkolu. Słowa „kocham”, „będę tęskniła”, „będę tęsknił” powinny być obecne w codziennym życiu. Bardzo ważne są pieszczoty, pocałunki, szczęście i podziw malujący się na twarzy rodzica, gdy patrzy na dziecko. Ono powinno czuć, widzieć i słyszeć, że jest kochane.

• Polecamy książkę Field J.: Moje dziecko idzie do przedszkola. Poradnik dla rodziców. Kielce, Jedność, 2001.


Wyprawka malucha” czyli wyposażenie 3-latka

• Wygodne, dobrze dopasowane obuwie ze sztywną podeszwą (tak, aby maluszek mógł je sam założyć).


• Wygodne, luźne ubranie, które nie będzie krępowało ruchów przy zabawie i nie będzie utrudniało dziecku korzystania z toalety (spodnie z paskiem, szelki, koszule zapinane na guziki).


• Ubranie na zmianę, które należy zostawić w szatni


• Przytulanka lub inny ważny dla dziecka ulubiony przedmiot - bezpieczny
i przyjazny dla innych dzieci (nie przynosimy do przedszkola ciężkich, metalowych zabawek, pistoletów, mieczy, zabawek, które mogą powodować strach u innych dzieci – węże pająki).


Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności w przypadku gdy zostanie zagubiona, zniszczona lub uszkodzona zabawka przyniesiona przez dziecko z domu, dlatego zalecamy nieprzynoszenie kosztownych zabawek.
W przedszkolu nie zostawiamy dla dzieci napojów, słodyczy, gum, leków, witamin ani żadnych innych produktów spożywczych.